søndag 6. november 2011

Internett - dummere eller smartere?


Mange ser på internett som et sted man kan kommunisere med venner, se på TV og filmer, si sine meninger og blogge – for ikke å glemme at mange bruker det som en søkemotor for å finne informasjon til oppgaver og andre ting de trenger informasjon til. Men hva har dette gjort med oss? Har vi blitt smartere av å kunne finne frem til informasjonen så mye kjappere, og kan vi stole på alt vi finner på internett? Her kommer jeg til å legge vekt på skolen og innleveringer/oppgaver.

På internett i dag kan man finne... alt. Absolutt alt. Det som ikke finnes der, det kommer til å bli lagt ut etter hvert som noen legger merke til at det mangler. Men er alt dette egentlig så saklig? Hvert fall når det kommer til informasjon man trenger til innleveringer, noe som er veldig relevant for oss elever på den videregående skole. Når vi skal ha innleveringer, i hvilket som helst fag, så er det en fordel at det vi skriver faktisk stemmer. Hvis det ikke stemmer, så har vi ikke en toppkarakter i sikte, heller. Elever i dag tenker ikke at det er noe som heter "leksikon" på et "bibliotek". Det er internett som gjelder. Gjerne Wikipedia, siden der står alt enkelt forklart. Det er slik jeg føler at mine medelever er. Selv om Wikipedia en gang i tiden har vært lite seriøst, så har det blitt mer seriøst nå, sies det. Jeg har ennå mine tvil om dette. Uansett, så tror jeg at vi kanskje har blitt litt dummere av internett. Hvorfor? Fordi vi ikke leser og lærer stoffet som vi skal levere inn. Det er derfor vi får disse oppgavene - for å lære innholdet. Jeg merker hvor fristende det er å markere tekst, trykke CTRL + C, for så å taste inn CTRL + V, men alikevel så gjør jeg ikke det. Hvordan kan jeg da være forberedt til en prøve? Da har jeg ikke lært noe av det jeg skulle ha lært. Samtidig føler jeg at vi også blir smartere innen den teknologiske verden. Det er jo den veien vi går, mot at alt skjer teknologisk. Så dette er egentlig en både òg sak. 

M.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar